کد خبر : 922
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 دی 1401 - 14:14
78 بازدید

“اسب کُرد” ثبت ملی شد

“اسب کُرد” ثبت ملی شد

رخداد غرب: معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ثبت ملی اسب کُرد به نام کرمانشاه خبر داد.

به گزارش رخداد غرب، داریوش فرمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نشست امروز (۱۹ دی) شورای ثبت ملی آثار وزارت میراث فرهنگی، اظهار کرد: در این نشست شش پرونده از کرمانشاه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت و اعضای شورای ثبت ملی آثار کشور به قرار گرفتن آنها در فهرست آثار ملی رای مثبت دادند.

وی یکی از مهمترین این پرونده‌ها را “آیین‌های سنتی اسب کرد ” عنوان کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای تدوین این پرونده صورت گرفت و در نهایت امروز در نشست شورای داوری آثار کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و به تایید اعضا رسید.

معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: همزمان با برنامه ثبت ملی اسب کُرد، در حال تدوین پرونده ثبت جهانی آن بصورت مشترک با کشور عراق هستیم و در این رابطه هم رایزنی‌هایی صورت گرفته و قرار است نشستی بین مدیران میراث فرهنگی استان و مسئولین این کشور انجام گیرد. 

وی در ادامه به ثبت ملی پنج اثر دیگر استان کرمانشاه در نشست امروز اشاره کرد و گفت: در این نشست، “آیین گَل” که در آن اهالی یک منطقه، شهر یا روستا برای انجام کاری با هم مشارکت می‌کنند، نیز به ثبت ملی رسید. 

فرمانی همچنین از ثبت ملی شدن “آیین سمنو پزان” روستای کرتویج کندوله، مراسم “سوله”(نمک دادن به گوسفندان)، آیین “گهواره وکول”(آغاز فصل زمستان) و شیوه ساخت قفل رمز دار کرندغرب در این نشست خبر داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi