کد خبر : 1348
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 12:33
65 بازدید

سومار پیشتاز رشد صادرات در بین گمرکات کرمانشاه

سومار پیشتاز رشد صادرات در بین گمرکات کرمانشاه

رخداد غرب: استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز با عراق ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه فعال تجاری دارد که سال گذشته گمرک سومار با رشد ۶۶ درصدی حائز بیشترین میزان صادرات در بین گمرکات استان کرمانشاه شد.

به گزارش رخداد غرب به نقل از ایرنا، راه اندازی مرز سومار از سال ۹۴ با هدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت راه اندازی شد.

مرز سومار در اقتصاد استان های کرمانشاه و دیاله عراق نقش به سزایی دارد و اکنون بیش از ۱۰۰ قلم کالا از این مرز به کشور عراق صادر می شود.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فعالیت های تجاری در مرز سومار اشاره کرد و گفت: پارسال از گمرک سومار ۸۱۵ میلیون و ۱۸۹ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۶۸۶ هزار تن به کشور عراق صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از لحاظ ارزش رشد ۶۶ درصدی و از نظر وزن افزایش ۳۶ درصدی را داشته است.

«علی‌اصغر عباس‌زاده» اظهار کرد: مرز پرویزخان پارسال با صادرات یک میلیارد و ۲۳۴میلیون دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۷۸۸ هزار تن و رشد ۲۷ درصدی ارزشی و ۱۱ درصدی از لحاظ وزن نسبت به سال ۱۴۰۱ بعد از گمرک سومار از نظر رشد کالاهای صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت.

وی گفت: همچنین گمرک خسروی در سال گذشته از نظر ارزش کالاهای صادراتی ۱۸ درصد رشد داشت که حجم صادرات کالا از این گمرک در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۳۳ میلیون ۲۷۵ هزار دلار با وزن یک میلیون و ۸۵۶ تن بود که خسروی بعد از گمرکات سومار و پرویزخان بیشترین رشد را در صادرات کالا به کشور عراق در بین گمرکات استان کرمانشاه داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه، سهم گمرک شوشمی از صادرت کالا در سال۱۴۰۲ را ۴۷ میلیون دلار به وزن ۳۱۸ هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان کالای صادراتی از گمرک شوشمی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از لحاظ ارزش رشد ۲ درصدی داشته ضمن اینکه پارسال از گمرک شیخ صله ۳۷۱ میلیون دلار کالا به وزن ۶۲۵ هزار تن با رشد کمتر از یک درصدد به عراق صادر شد.

عباس‌زاده، عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگهای ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان کرد.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi