کد خبر : 318
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 15:23
269 بازدید

ورشکستگی دامداری های ایلام زیر تیغ مشکلات

ورشکستگی دامداری های ایلام زیر تیغ مشکلات
رخداد غرب: مشکلات مختلف در زمینه تامین نهاده، نبود بازار فروش، عدم نقدینگی باعث ورشکستگی بسیاری از واحدهای دامداری ایلام شده است.

به گزارش رخداد غرب به نقل از مهر، شرایط آب و هوایی، مراتع بکر، کوه‌ها و جنگل‌ها باعث شده استان ایلام یکی از مناطق مستعد توسعه فعالیت‌های دامداری و دامپروری باشد.

استان ایلام هم اکنون با داشتن ۲.۵ درصد از جمعیت دامی کشور و تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز و سفید یکی از استان‌ها ی پیشرو در زمینه تولیدات دامی است.

روند دامداری و دامپروری از گذشته تاکنون در استان ایلام نشان داده است این استان جایگاه و منطقه‌ای مناسب برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با دام است.

در این ارتباط هر چند تلاش‌های خوبی صورت گرفته است اما همچنان بیشتر دامداری‌ها به شکل سنتی و بدون برنامه ریزی و نقشه راه فعالیت می‌کنند.

دامداری‌های استان ایلام این روزها با دردسرهای نبود نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می‌کنند و با متحمل شدن ضرر و زیان فراوان، محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که نیاز سالانه ۵ هزار تنی نهاده‌های دامی در استان به ۳۰ هزار تن در سال به علت خشکسالی رسیده و تعداد مازاد دام عشایر نیز به ۳۰۰ هزار رأس افزایش یافته است.

به هر حال با وجود اینکه دولت دام مازاد را خریداری می‌کند و به ازای هر یک کیلوگرم گوشت دام خریداری شده سه کیلوگرم جو یارانه‌ای تحویل می‌دهد اما مشکلات تأمین نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت‌های غیراصولی فروش شیر و حمایت نشدن دامداران و عشایر از سوی مسئولان سبب شده طی ماه‌های گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای دامداری در سطح استان باشیم که ادامه این روند می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به صنعت دامداری وارد کند.

فعالیت یک هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و نیمه صنعتی در ایلام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام از دیرباز مهد و تمدن دام و دام داری بوده است.

درخشنده رحیمی اضافه کرد: دامداری یک ریشه تاریخی در استان داشته و شغل بسیاری مردم منطقه از قدیم بوده است، بنابراین بیشترین استعداد و پتانسیل استان در بخش دام و طیور در استان ایلام است.

وی افزود: استان ایلام دارای ۲ میلیون واحد دامی و بیش از یک هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و نیمه صنعتی در بخش دام و طیور است.

رحیمی در خصوص نهاده‌های دامی تصریح کرد: با توجه به کمبودهایی که در این حوزه وجود داشت دولت وارد عمل شده و سامانه‌ای تحت عنوان سامانه بازارگاه تهیه و هم اکنون نهاده‌ها در این سامانه به دامداران توزیع می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: نهاده‌ها بر اساس جمعیت دامی استان توزیع می‌شود.

تأمین نهاده دامداری از طریق سامانه بازارگاه

وی عنوان کرد: سامانه بازارگاه برای بخش طیور ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را تأمین می‌کند چون کالای استراتژیک است و در بخش دام بین ۳۰ تا ۴۵ درصد نهاده دامی استان‌ها را تأمین می‌شود.

رحیمی افزود: همان مقدار که سامانه بازارگاه نهاده در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار می‌دهد، به همان میزان نیز در بین دامداران توزیع می‌شود.

وی گفت: نهاده‌ها به ۲ روش نیز توزیع می‌شوند، دامدارانی که طرح صنعتی دارند این دامداران نهاده‌ها را به صورت خام تحویل می‌گیرند.

معاون جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: دامدارانی که دام سبک، دام غیرصنعتی و روستایی دارند، از طریق اتحادیه دامداران استان به آنها نهاده تخصیص داده می‌شود.

توزیع ۷۵۰۰ تن نهاده دامی بین عشایر ایلام

مدیر کل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سایه شوم خشکسالی در مناطق عشایری استان ایلام تأثیر آن بیشتر است، عشایر استان در سال‌هایی که وضعیت نزولات آسمانی خوب است تقریباً میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد علوفه دام خود را از مراتع استان که قابلیت خوبی هم دارد تأمین می‌کردند.

فرشاد یاسمی افزود: متأسفانه امسال به دلیل شرایط سخت خشکسالی، نهاده‌های دامی تنها تأمین کننده خوراک دام عشایر است.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای تأمین نهاده دامی عشایر، سهمیه‌ای که به امور عشایری استان اختصاص داده می‌شود بین اتحادیه‌های استان و عشایر توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: تا به امروز نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دولتی بین عشایر استان توزیع شده است.

یاسمی با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان قرار شد هفت هزار و ۲۰۰ تن نهاده به عشایر استان اختصاص پیدا کند، افزود: از این میزان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تن توزیع شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط خشکسالی در استان یک شرایط حاد است، نیاز علوفه دامی عشایری استان ۳۰ هزار تن در سال است.

باتوجه به مشکلات دامداران و عشایر استان ایلام نیاز است دولت توجه ویژه ای به این قشر که بیشترین اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi