کد خبر : 539
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1400 - 12:33
186 بازدید

خانه کرد؛ میزبان دهکده جهانی کشورهای نوروز

خانه کرد؛ میزبان دهکده جهانی کشورهای نوروز

رخداد غرب: شهردار سنندج گفت:مجموع رویدادهای فرهنگی وتاریخی نوروز ۱۴۰۱ در سنندج، دهکده جهانی کشورهای نوروز در خانه کرد را تشکیل می دهد و نمادهای نوروز در سراسر جهان را به نمایش در خواهد آورد.

به گزارش رخداد غرب به نقل از ایسنا، انور رشیدی، امروز یکشنبه (۲۲ اسفندماه) در نشست خبری با خبرنگاران استان با بیان اینکه نوروز بین مردم ایران و به ویژه کردستان، جایگاه ویژه ای دارد اظهار کرد: جشن نوروز به دلیل قدمت و ریشه تاریخی که در فرهنگ ایران دارد، جشن گرفته می شود و اکنون نیز در ادامه برگزاری این رویدادهای فرهنگی و تاریخی،جشن های نوروزی در کردستان پرشکوه تر برگزار می شود.

وی افزود: طی سالیان اخیر سنندج، به عنوان شهر خلاق موسیقی در جهان شناخته شده است و در راستای حفظ این عنوان، تا کنون فعالیت های زیادی صورت گرفته و اکنون نیز سعی بر آن شده که با همکاری شورای شهر و شهرداری فعالیت های فرهنگی دیگری برای تقویت و حفظ این مهم صورت گیرد.

شهردار سنندج، عنوان کرد: در راستای شهر خلاق موسیقی، با یونسکو مکاتباتی صورت گرفته و سنندج برای برگزاری یکسری برنامه ها اعلام آمادگی کرده است، که در جواب مقرر شد حرکتی در غرب کشور، به فراخور آداب و رسوم و فرهنگ منطقه صورت گیرد و رویدادهایی فرهنگی در استان های کردستان، کرمانشاه و همدان به انجام برسد؛ بر همین اساس مسیر توسعه ای، گردشگری و فرهنگی برای نوروز امسال شکل گرفته است.

وی ادامه داد: مراسمی در باغ هنر عباس‌آباد تهران، با حضور ۳۰۰ نفر از دف‌نوازان استان کردستان و سخنرانی استاندار، سخنرانی دکتر ایوبی دبیرکل یونسکو در ایران، سخنرانی ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، دف نوازی و رژه کارناوال مسیر توسعه گردشگری غرب کشور فردا دوشنبه ۲۳ اسفند ماه برگزار می‌شود.

رشیدی، با بیان اینکه همکاری و همدلی همه دستگاه های متولی در برگزاری ویژه برنامه های رویداد نوروز ۱۴۰۱ موثر و مهم است افزود: این برنامه ها با همکاری و همراهی ادارات میراث‌فرهنگی، حوزه فرهنگی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، سپاه و سایر ارگان های دیگر برگزار می شود.

به گفته وی، در مراسم جهانی نوروز امسال در تاریخ ۲۶ اسفند ماه در سنندج، مهمانانی از ۱۵ کشور جهان حضور خواهند یافت و بعد از انجام رژه در پیاده راه فردوسی، مراسم هایی در موزه خانه کرد برگزار می شود.

شهردار سنندج، بر پایی گالری عکس در خانه کرد، برپایی هفت سین از ایران و سایر کشورهای جهان و نمایش لباس های محلی کشورهای جهان نوروز را از دیگر برنامه های مهم این رویداد فرهنگی در سنندج ذکر کرد و افزود: مجموع این رویدادها در خانه کرد، دهکده جهانی کشورهای نوروز در خانه کرد را تشکیل می دهد و نمادهای نوروز در سراسر جهان را به نمایش در خواهد آورد.

وی با بیان اینکه سنندج فقط میزبان اجرای برنامه های یونسکو است گفت: سعی بر آن است که این رویداد مهم فرهنگی و تاریخی با نظم برگزار شود که در این راستا می طلبد، با همکاری همه دستگاه های متولی، رسانه ها و مردم بتوان جایگاه استان کردستان و معرفی به حق فرهنگی بودن آن را به اثبات رساند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشن های نوروزی در استان کردستان، بر اقتصاد و توسعه هنر و گردشگری منطقه تاثیر گذار است افزود: انتظار می رود که سازمان های مردم نهاد در روز جشن با لباس محلی حضور پیدا کنند.

رشیدی، خاطرنشان کرد: در مراسم روز ۲۶ اسفند ماه که در سنندج برگزار می شود، بر اساس برنامه یونسکو یکی از چهره های فرهیخته بومی معرفی و نشان نوروز به وی اعطا می شود.

وی اجرای موسیقی، هلپرکی، نمایش های سنتی و آیینی، سخنرانی مهمانان و مدعوین را از دیگر برنامه های این جشن ذکر کرد و یادآور شد: حفاظت از چمن ورزشگاه ۲۲ گولان و لطمه نزدن به این مجموعه ۶۰۰۰ نفری در اولویت برنامه های شهرداری قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi