کد خبر : 1429
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 15:19
19 بازدید

تالاب هشیلان، نگین سبز آبی کرمانشاه، پر آب شد

تالاب هشیلان، نگین سبز آبی کرمانشاه، پر آب شد

رخداد غرب: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اعلام خبر جان گرفتن تالاب هشیلان گفت: به دنبال بارندگی های اخیر پس از چندین سال این تالاب دوباره احیا و پرآب شد.

به گزارش رخداد غرب، مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: به دنبال بارش‌های رحمت الهی در استان کرمانشاه تالاب هشیلان دوباره احیاء و پر آب شد.

وی افزود: بارندگی‌های اخیر از یکسو و از طرف دیگر انتقال آب رودخانه رازآور به این تالاب موجب احیای آن شده و زمینه بسیار مناسبی را برای زیست و استراحت پرندگان مهاجر در این پهنه آبی بوجود آورده است.

احد جلیلیان اظهار کرد: این تالاب ضمن اینکه زیستگاهی مطلوب برای زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر است، دارای کارکردهای مختلف زیست محیطی،زیبا شناسی، اقتصادی، ذخیره آب برای ایام خشکسالی، محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و بومی، ارزش تحقیقاتی و گردشگری و… بوده و از اهمیت بالایی برای استان و سازمان محیط زیست برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه که مطرح شد اوضاع و احوال تالاب هشیلان به برکت نزولات آسمانی خوب است و پرندگان مهاجر در حال بازگشت به تالاب هشیلان و سراب‌های استان کرمانشاه هستند تا پس از خشکسالی‌های اخیر در این تالاب این بار پر آب‌تر از همیشه پذیرای پرندگانی باشد که روزی تالاب هشیلان را برای کوچ زمستانی خود انتخاب می‌کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود : با وجود اینکه امسال در سر شماری که از ۱۵ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه با تعیین ۱۲ سایت در حوزه پرندگان، آبزیان و کنار آبزیان صورت گرفته بود شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی جمعیتی پرندگان مهاجر در اطراف تالاب و سراب‌ها بودیم که در پی گزارشات اخیر به دلیل بارندگی‌های و پر آب شدن سراب‌ها و تالاب هشیلان پرندگان مهاجر در حال بازگشت هستند.

جلیلیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تالاب هشیلان به‌عنوان منطقه تفریحی، شکار و تیراندازی در آن ممنوع است و در حال تلاش هستیم که در کنوانسیون رامسر ثبت شود.

تالاب هشیلان در منطقه شکار ممنوع هشیلان با مساحت ۲ هزار و ۳۲ هکتار دارای ارزش های بسیار بالای اکولوژیکی و زیست محیطی است که به گفته کارشناسان با توجه به ویژگی های بی نظیر آن دارای ارزش خاصی است که نمی توان مشابهی برای آن در خاورمیانه یافت.

این زیست بوم زیبا و کم نظیر که حدود ۱۱۰ جزیره بزرگ و کوچک با مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع تا یک هکتار را در خود جای داده در ۲۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در دهستان الهیار خانی و دردامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi