کد خبر : 1146
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 14:38
71 بازدید

شگفتی های اورامان از نگاه یک فعال گردشگری کردستان

شگفتی های اورامان از نگاه یک فعال گردشگری کردستان
رخداد غرب: استان کردستان از دو منظر طبیعی و فرهنگی برای گردشگران جذاب است و اورامانات با نمایش محور توسعه گردشگری در کردستان محسوب می شود.

به گزارش رخداد غرب به نقل از ایسنا، اورامان، روستا/ شهری در کردستان است که در نوار مرزی ایران و عراق قرار دارد. این روستا با معماری پلکانی و ساختمان‌های سنگی، با جمعیت ۲۸۰۰ نفر، از سال ۱۳۹۲ به شهر تبدیل شد و از آن زمان، صنعت گردشگری این منطقه رونق گرفت و حالا در ایام تعطیل میزبان هزاران گردشگر است. طبیعت، فرهنگ مردم محلی و معماری خاص روستا، مهمترین دلیل حضور گردشگران است.

سفر و گردشگری جدای از کسب تجربە و تسلط بر انواع راه حل های مشکلات، انسان را فردی صبور، مورد اعتماد و کارآزموده می گرداند به طوریکه بسیاری از مسائل و دغدغه های اصلی زندگی را با آرامش و بردباری پشت سر می گذارد و به دلیل تجربه فرهنگ ها، آداب و ملل مختلف با دیدی بازتر به زندگی، اتفاقات و اطراف می اندیشد.

خانم سعادت، مدیر و لیدر تور گردشگری در استان کردستان معتقد است: گردشگری در طبیعت، یکی از انواع گردشگری است، هدف اصلی گردشگری در طبیعت یا اکوتوریسم، حفاظت از طبیعت و محیط زیست است، اما مهم‌ترین چالش‌های گردشگری طبیعت در ایران و به ویژه استان کردستان شامل مواردی چون کمبود امنیت در مناطق کوهستانی، عدم خدمات زیربنایی مثل راه‌ها، عدم شناخت پدیده‌های گردشگری در کشور، نبود امکانات فرودگاهی در استان، کمبود متخصص جهانگردی در کشور، نبود راهنما و علایم هشداردهنده در مسیرها، مشکلات مربوط به ورود گردشگر خارجی، شکاف فرهنگی بین مهمان و میزبان، مناسب نبودن امکانات اقامتی و نگرانی از تأثیرات گردشگری بر فرهنگ بومی منطقه است.

وی می گوید: بنا به اهمیت جهانگردی در عصر حاضر و تصویب این روز به عنوان روز جهانی، گردشگری در ایران به ویژه در استان کردستان با وجود پتانسیل و تنوع جغرافیایی، پیشینه دوری ندارد. مناطق گردشگر پذیر در ایران فراوان است اما به دلیل نبود امکانات جهانی، محدودیت‌های جغرافیایی، قومی و آیینی کمتر مکان‌های گردشگری، سازماندهی و به بهره‌برداری رسیده است.

سعادت ادامه داد: در این میان در استان کردستان به دلیل وجود تنوع فصلی، جغرافیایی و پوشش گیاهی و حسن سلیقه و خودکفایی مردمان این ناحیه، می توان به توانمندی و گردشگر پذیر بودن موفق در اورامانات اشاره داشت.

وی ادامه داد: در اورامان به دلیل وجود مقبره پیرشالیار و بافت‌هایی از آیین زرتشت و جغرافیای زیبا و دیوار مانند کوه‌ها، نوع معماری منازل، نحوه چیدمان در سنگ چینی دیوارها و خانه‌های پلکانی، مکانی منحصر به فرد برای گردشگری و پذیرش گردشگر از کشورهای سراسر دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: در این قسمت از ایران مردمانی خونگرم، کوشا، کم توقع و مستقل زندگی می‌کنند که از هر گونه نزولات طبیعی مانند پوشش گیاهی، بارش آسمانی، وزش باد و صعب العبور بودن منطقه، بهترین بهره‌برداری و استفاده را می‌کنند. مردمان اورامان با وجود کمبود خاک و زمین برای کشاورزی و ساخت و ساز بنا در اوج ناباوری به صورت ساختمان‌های چند طبقه، سیستم آبرسانی هوایی، سیستم برق رسانی خورشیدی و کشاورزی گلخانه‌ای را به بهترین نوع ممکن دایر و هر خانواده باغی کوچک برای خود و یک طبقه خانه برای در اختیار قرار دادن گردشگران دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.


وی افزود: با وجود نانوایی و امکانات شهری در بیشتر روستاها، زنان این ناحیه با پختن نان محلی، تولیدات دامی و باغی برای خود و خانواده منبع درآمد به وجود آورده و گردشگران را از نعمت محصولات ارگانیک این ناحیه و دسترنج مردمان این دیار شگفت زده می کنند.

 سعادت عنوان کرد: مسئولیت تور گردشگری و لیدری مجبورم کرد زبان «اورامی، انگلیسی و دیگر لهجه‌های محلی کردستان و ایران را بیاموزم تا مسافرانم را به زبان مادریشان در سفر راهنمایی کنم.

وی یادآور شد: از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری، سازمان ملل متحد هر ساله روز ۲۷ سپتامبر«۵ مهر ماه» را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد؛ هدف سازمان جهانی گردشگری از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi