کد خبر : 988
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 - 14:45
72 بازدید

مشکلات بیمه‌ای عامل تعطیلی پروازهای فرودگاه سنندج

مشکلات بیمه‌ای عامل تعطیلی پروازهای فرودگاه سنندج
رخداد غرب: فرودگاه سنندج که تنها عنوان بین‌المللی را به خود یدک کشیده از سه ماه گذشته و اکنون هیچ پروازی ندارد و وعده‌های تکراری استاندار کردستان برای رفع مشکل این پروازها نیز محقق نشده است.

به گزارش رخداد غرب به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرودگاه سنندج از فرودگاه‌های قدیمی کشور بوده که در سال ۱۳۳۰ در قالب فرودگاه لشکر پیاده ارتش کردستان در محلی در انتهای این پادگان راه‌اندازی شده که دارای یک باند خاکی بوده و هنوز بقایایی از آن به جا مانده‌ است، در آن زمان هواپیمایی ایران ایر با هواپیمای داگلاس ۴۷ به این فرودگاه پرواز داشته‌ است.

سپس آن فرودگاه به فرودگاه مسافری تغییر کاربری داده و اکنون با ۹۰۰ هزار متر مساحت به عنوان تنها فرودگاه استان کردستان در جنوب غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج – کرمانشاه قرار داشته و از سال ۱۳۵۰ تاکنون فقط عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد. این فرودگاه یکی از مجهزترین فرودگاه‌های هم‌سطح خود در کشور محسوب می‌شود که مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه بین‌المللی و تجهیزات مورد نیاز را داراست.

فرودگاه سنندج در حالی سال‌هاست عنوان بین‌المللی را یدک کشیده و از سوی دیگر می‌تواند نقش پر رنگی در زمینه توسعه، رشد گردشگری، اقتصادی و صنعتی در بخش حمل‌‌ونقل استان کردستان داشته باشد که نه تنها تاکنون هیچ پرواز خارجی و داخلی به سایر استان‌های کشور نداشته، بلکه پروازهای آن تنها در مسیر سنندج به تهران خلاصه شده که آن هم ماه‌هاست به دلیل ضعف و ناکارآمدی مسئولان استانی و نمایندگان نظاره‌گر مردم کردستان در مجلس به ویژه نمایندگان سنندج تعطیل شده است!

البته در سال‌های گذشته چند بار پروازهای سنندج – کیش و سنندج – سلیمانیه عراق در این فرودگاه برقرار شد، اما این خدمات ادامه پیدا نکرد و برچیده شد.

باند فرودگاه سنندج

اگرچه در چند سال اخیر پروازهای فرودگاه سنندج به صورت نامنظم انجام و هر چند ماه یکبار پروازهایش لغو و یا به حالت نیمه تعطیل در می‌آمد اما از اوایل بهمن ماه سال گذشته تعطیلی پروازهای این فرودگاه رسماً کلید خورد و خبرنگار تسنیم این موضوع را از مسئولان مختلف استانی پیگیری‌ کرد که ۱۹ اسفندماه سال گذشته اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه فرودگاه سنندج ۴۵ روز است پرواز ندارد، چه اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده‌اید، وعده رفع مشکل پروازها تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ را داد و اعلام کرد که این موضوع را از طریق وزیر راه و شهرسازی پیگیری کرده و با چند سرمایه‌گذار برای ایجاد شرکت هوایپمایی در کردستان همانند سایر استان‌ها صحبت کرده‌ام که ضمن سرمایه‌گذاری، این مشکل برطرف شود.

در همین راستا؛ مشکل پروازها بعد از گذشت ۴۸ روز تا حدودی حل و پرواز شرکت قشم ایر هفته‌ای دو بار در روزهای یکشنبه و جمعه از سنندج به تهران و بالعکس در فرودگاه مرکز استان کردستان از سر گرفته شد اما این پروازها بعد از یک روز بازهم متوقف شد! امیر عباس نظری‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: سری قبل که این مشکل پروازها پیش آمد، بعد از یک روز مجدداً پروازها لغو و از ۲۲ اسفندماه سال گذشته تا امروز هیچ پروازی در این فرودگاه صورت نگرفته است.

بعد از چندین ماه وقفه از اردیبهشت و خرداد پروازها تا آبان ماه امسال انجام شد و از یکم آذرماه مجدد قطع شده است، اکنون چندین ماه است که فرودگاه سنندج به طور کامل به دلیل مشکل «اختلاف بین ایرلاین‌ها با هندلینگ زمینی و بحث‌های مالی» شوق پرواز خود را از دست داده و عملاً به فرودگاهی تعطیل از منظر پرواز‌های مسافری تبدیل شده است. این وضعیت در حالی رقم خورده که استاندار کردستان 19 اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم وعده حل مشکل این پروازها را داد اما نه تنها تحقق نیافت بلکه پنجم دی ماه امسال مجدد در دیدار با یگان حفاظت پرواز فرودگاه سنندج این اظهارات را تکرار کرد اما این‌بار با شیوه جدید و اینکه حل مشکل پروازها در آینده نزدیک!

در همین راستا؛ «امیر عباس نظری‌زاده»، مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ادعای اینکه مشکل پروازهای این فرودگاه اصلاً در حیطه وظایف ما نیست، اظهار کرد: شرکت فرودگاه و ناوبری هواپیمایی ایران خدمات زیرساخت همچون “کمک ناوبری هوایی، خدمات فرودگاهی، خدمات باند و سطوح پروازی، روشنایی و … ارائه می‌دهد، بنده که شرکت هواپیمایی ندارم که پروازها را فراهم کنم چراکه این بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه این فرودگاه تمام تجهیزات به‌روز را داشته و در هر ساعتی از شبانه‌روز آمادگی انجام پروازها را داشته، کما اینکه در برف امسال نیز نگذاشتیم برفی روی باند بماند، گفت: پرواز تجاری مسافری زیر نظر بخش خصوصی بوده و آنها نیز به خاطر بحث مالی و عدم پرداخت هزینه بیمه پروازها، حاضر به برقراری پروازهای فرودگاه سنندج نیستند، باید مسئولان استانی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس این مشکل را برطرف کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان دلیل قطع و تعطیلی پروازهای فرودگاه سنندج را این‌گونه توضیح داد که ۱۸ و ۱۹ آبان ماه امسال مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان که پروازها را انجام می‌داد، مکاتبه‌ای با سازمان هواپیمایی کشوری و استانداری کردستان کرده که بخش خصوصی که خدمات هندلینگ را در این فرودگاه انجام داده، برای عقد قرارداد و ارائه بیمه شرکت اقدامی نکرده و در صورت تداوم این رویکرد، تا آخر این ماه پروازها را ادامه داده و سپس قطع می‌کنیم.

وی افزود: پس از پیگیری و انعکاس جزئیات این مکاتبه با شرکت مربوطه، آنان اعلام کردند پولی که شرکت آسمان بابت هندلینگ به ما پرداخت می‌کنند، کم بوده و ما انجام نمی‌دهیم، شرکت آسمان نیز از اول آذرماه پروازهای فرودگاه سنندج را به دلیل عدم پرداخت هزینه بیمه قطع کرده، آنان می‌گفتند کسی که ساک‌های مسافران را خالی و در صورتی‌که به بدنه هواپیما خسارتی وارد کند، چندها میلیارد تومان به هواپیما خسارت وارد می‌کند لذا ما حاضر به ادامه همکاری نیستیم.

نظری‌زاده با بیان اینکه بنده تمام موارد لازم و این مشکلات را به مسئولان استانی و کشوری منعکس و پیگیری کرده و جلسه‌ای نیز با حضور نمایندگان مردم کردستان در مجلس با مسئولان شرکت هواپیمایی برگزار کردیم، گفت: خروجی جلسه این بود که شرکتی که سال‌های سال در فرودگاه سنندج مستقر بوده و یکی از عوامل قطع پروازهاست، جای خودش را به یکی از زیرمجوعه‌های ماهان بدهد تا شرکت جدید در اینجا مستقر شود، البته تجهیزاتش را نیز به این فرودگاه فرستاده اما منتظر پرداخت پول بیمه پروازها که زیاد هم هست، هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای هر پرواز پول بیمه جداگانه باید پرداخت شود یا سالانه است، عنوان کرد: بیمه هواپیما یک ساله بوده و اطلاعی از جزئیات و میزان مبلغ آن ندارم. قرار است مسئولان استانی با مسئولان ماهان جلسه‌ای تشکیل داده و این مشکل برطرف شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان با ابراز اینکه کم‌کاری و قصوری از طرف ما صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در صورت برقراری پروازها، ۲۴ ساعته می‌توانیم فعال باشیم، روزانه ظرفیت ۳۰ پرواز و به صورت همزمان سه پرواز را داشته و مشکلی از لحاظ زیرساختی اصلاً نداریم. مسئولان پیگیرند و امیدواریم تا قبل از پایان سال پروازها با یک روند منظمی برقرار شود.

کیومرث حبیبی، معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سوال که آخرین نتیجه پیگیری مشکلات پروازهای فرودگاه سنندج به کجا رسیده و اینکه شرکت سامان درخواست پرداخت ۳.۵ میلیارد تومان پول بیمه کرده است، تصمیم چیست؟ توضیح داد: تاکنون ردیف بودجه‌ای و مبلغی برای پرداخت این مبلغ پیدا نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعطیلی پروازهای فرودگاه سنندج به‌خاطر بحث مالی و حقوقی است، گفت: اگر این دو مشکل برطرف شود ۸۰ تا ۹۰ درصد کارها را پیش برده‌ایم.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه پرداخت ۳ تا میلیارد تومان پول بیمه، تنها یکی از مشکلات است، تصریح کرد: باید این مشکل به طوری حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استانداری کردستان تصمیم بر پرداخت این مبلغ را دارد، افزود: از چه منبعی؟ نه اینکه پول نداشته باشیم بلکه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی نیز توزیع می‌کند، اما ردیف مشخص دارد، بنده نمی‌توانم یک هزار تومانی غیرقانونی جابه‌جا کنم. باید منبع مشخصی برای پرداخت این پول بیمه در نظر گرفته شود یا اینکه خود شرکت آن را پرداخت کند.

حبیبی بیان کرد: مشکل حقوقی یک بند از قراردادی که شرکت سامان (هندلینگ) به استانداری ارسال کرده با یک سری مشکلات همچون “نیروی انسانی، خدمات و مجوزهای هوانوردی” از دیگر موانع رفع پروازهای این فرودگاه است، البته همه موارد را جز این دو بحث مالی و حقوقی حل می‌کنیم.

محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ماه‌هاست فرودگاه سنندج هیچ پروازی ندارد، چه پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل و مطالبه مردمی انجام داده‌اید؟ اظهار داشت: پیگیری زیادی شده و تاکنون چندین جلسه با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شده است.

وی اختلاف نظر و مشکل قبلی بین هندلینگ و بخش خصوصی  شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعرفه را علت تعطیلی پروازهای فرودگاه سنندج عنوان کرد و گفت: هندلینگ از ارائه خدمات به ایرلاین‌ها خودداری کرده و آنان نیز اجازه انجام پروزاها را نمی‌دهند.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خروجی جلسات این بوده که هندلینگ تغییر و ارائه خدمات به شرکتی دیگر سپرده شود، تصریح کرد: نهایتا شرکت سامان زیرمجموعه ماهان با تجهیزات خودشان انتخاب شده که اکنون نیز تجهیزات را در فرودگاه سنندج مستقر کرده اما مشکلات مالی برای آغاز به‌کار دارند.

وی افزود: چند روز گذشته معاون امور عمرانی استاندلر کردستان در تماسی که با بنده داشتند، اعلام کردند که شرکت سامان قراردادی به مبلغ ۳.۵میلیارد تومان برای پرداخت بیمه هندلینگ به استانداری ارسال کرده و خواستار پرداختش شده‌اند که اختلاف نظر زیادی بین اینها وجود دارد.

فتحی بیان کرد: رایزنی‌هایی با شرکت هواپیمایی کشور انجام شده تا بلکه قبل از پایان امسال، مجدد پروازها از سر گرفته شود.

با سایر نمایندگان مردم کردستان در مجلس؛ سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس، بهزاد رحیمی نماینده مردم بانه در مجلس، علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس و شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم مریوان در مجلس نیز در این رابطه تماس گرفتیم که هیچ کدام حاضر به پاسخ‌گویی و انجام مصاحبه نشدند.

اما مردم چه می‌گویند؟؛

پارسا کرمی یکی از شهروندان سنندج در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره تعطیلی طولانی‌ مدت فرودگاه سنندج گفت: برای رفتن تا تهران به دلیل مشغله و وضعیت کاری شرایط استفاده از اتوبوس را ندارم و باید هر سفر به تهران، ابتدا به کرمانشاه بروم و از آنجا عازم تهران شوم. چرا نباید مسئولان حداقل دو پرواز رفت و برگشت ( صبح و عصر ) در طول روز فراهم کنند که شهروندان در رفاه باشند و وقتی برای انجام کاری به پایتخت سفر می‌کنند، دغدغه‌ای برای برگشت نداشته باشند. برخی اوقات وقتی به تهران رفته‌ام و برای برگشت به کردستان به دلیل نبود پرواز مستقیم به سنندج، مجبور به تقبل هزینه گزاف شده‌ام.

بختیار مرادی در واکنش به سؤال خبرنگار تسنیم گفت: حالا که ما کاری برای رفع مشکل پروازهای فرودگاه سنندج از دستمان بر نمی‌آید و هر بار برای استفاده از پرواز باید به کرمانشاه یا همدان برویم، شما از مسئولان بپرسید که آیا برایشان خجالت‌بار نیست که خودشان برای رفتن به تهران با سواری به کرمانشاه رفته و از آنجا با پرواز به تهران می‌روند؟ چرا نباید استانی با این همه جمعیت یک پرواز نداشته باشد؟! چرا این شرایط را فراهم نمی‌کنند که فرودگاهی که می‌گویند بین‌المللی است، در طول روز چند پرواز داشته باشد تا کسانی که قصد استفاده دارند، سردرگم استان‌ها و جاده‌ها نشوند.

فرودگاه سنندج در حالی هیچ پروازی نداشته که اقدامات خوبی برای توسعه فرودگاه سنندج انجام شده که مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه بهسازی باند فرودگاه که امکان پذیرش هواپیماهای بزرگ‌ تر را فراهم می‌کند، احداث برج مراقبت جدید با کنترلر دید کافی، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی و برف‌ زدایی و احداث استخر آن، ژنراتورهای جدید، فیبر نوری، در زمینه تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، خرید و نصب دستگاه ILS-DME، سامانه‌های کمک ناوبری و ارتباطی VHF ، VOR-DME ، NDB ، ATIS و سامانه هواشناسی RVR اشاره کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi