کد خبر : 553
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 11:08
178 بازدید

همنوازی ۳۰۰ دف نواز کردستانی در تهران برای استقبال از نوروز

همنوازی ۳۰۰ دف نواز کردستانی در تهران برای استقبال از نوروز
رخداد غرب: رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: ۳۰۰ دف نواز کردستانی امروز با اجرای همنوازی در ورودی کتابخانه ملی ایران به استقبال نوروز می‌روند.

به گزارش رخداد غرب به نقل از کرد پرس، امین مرادی در جمع خبرنگاران با تبریک ایام شعبانیه گفت: نیمه شعبان در بین مردم کرد به نام «شب برات» مشهور است و هر ساله در این ایام برنامه‌های مختلفی در مساجد، تکایا و منازل مردم با محوریت ساز دف و نوای دلنشین مولودی خوانان در قالب ابیاتی عارفانه برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال مصادف این روز مبارک و همچنین فرارسیدن عید نوروز فرصتی شد تا در یک همکاری بین دستگاهی در استان و کمیسیون ملی یونسکو ایران ویژه برنامه اجرای همنوازی دف نوازان کردستانی در قالب یک گروه ۳۰۰ نفره با مداحی اساتید سید بهاءالدین حسینی و سیدعلاءالدین یاسینی در تهران برنامه‌ریزی شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان افزود: این برنامه با حمایت استانداری کردستان و کمیته ملی یونسکو ایران، همراهی شهرداری سنندج، حوزه هنری، صداوسیمای مرکز کردستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی امروز از ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ در ورودی کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی در تهران برگزار می‌شود.

مرادی با اشاره به همنوازی یک هزار دف نواز سنندجی در سال ۱۳۹۶ و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یونسکو، ادامه داد: دف و دف نوازی یک مشخصه ویژه مردمان کردستانی محسوب می‌شود و دف از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است.

وی با دعوت از علاقه‌مندان برای حضور و دیدن این اجرا، یادآور شد: افراد حاضر در این کاروان از زبده‌ترین دف‌نوازان کردستانی محسوب هستند و هنرمندان شناخته شده و توانمندی در این کاروان حضور دارند که در این اجراء ضمن اجرای مقام‌های خانقاهی، قدرت همنوازی و وحدت در اجراء را به نمایش می‌گذارند.

گفتنی است نخستین کاروان نوروزی تاریخ و تمدن باختر ایران زمین از دوشنبه ۲۳ اسفند در تهران آغاز و به ترتیب در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ اسفند در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج جهانشهرهای ایرانی با حضور هنرمندانی مطرح کشوری و مهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi