کد خبر : 1241
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 - 13:55
64 بازدید

فرصت طلایی هرسین برای اتصال به دریای آزاد

فرصت طلایی هرسین برای اتصال به دریای آزاد
رخداد غرب: شهرستان هرسین یکی از معبرهای اصلی کریدور شمال غرب به جنوب و پیوند دهنده چهار استان غربی کشور به اوراسیا و آسیای میانه است؛ فرصت طلایی که می‌تواند منافع اقتصادی زیادی برای این شهرستان جنوب شرقی کرمانشاه به ارمغان بیاورد.

به گزارش رخداد غرب به نقل از ایرنا، کرمانشاه به‌ عنوان محور توسعه غرب کشور به منظور احداث کریدورهای ترددی شمال به جنوب غرب و شرق به غرب همواره مورد توجه بوده است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی که چند استان آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان در آن نقش دارند کریدورهای بزرگ راهی شمال به جنوب غرب است که سهم استان کرمانشاه در این شبکه حمل و نقل جاده‌ای حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

بررسی تأثیرات اقتصادی، تجاری و گردشگری این کریدور در کرمانشاه بیش از پیش بر اهمیت پروژه می‌افزاید و می‌توان آن را به عنوان یکی از محورهای توسعه‌دهنده در بخش تجاری و اقتصادی برای استان کرمانشاه نامید.

کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع و با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان می‌رسد و در بندر امام خمینی (ره) خاتمه می‌یابد.

هرسین قلب کریدور شمال به جنوب

قرار گرفتن هرسین در مسیر پروژه بزرگراهی شمال غرب به جنوب غرب و همچنین اجرای پروژه تونل الشتر به بروجرد یک موقعیت ممتاز مبادلاتی برای این شهرستان طی سال های آینده در مسیر دسترسی به بندر امام و همچنین اصفهان و مرکز ایران ایجاد می کند.

هرسین در گذشته دور و زمان هخامنشیان در مسیر راه شاهی یا هخامنشی قرار داشته است؛ یک جاده بسیار مهم مبادلاتی و تجاری در ایران باستان که از پاسارگاد و شوش آغاز و با گذر از هرسین و کرمانشاه به عرض های شمالی تر در آذربایجان و سپس ترکیه کنونی متصل می شده است. این مسیر سده های بعد در قالب مسیرهای مبادلاتی جاده باستانی ابریشم قرار گرفت، بعد از سقوط ساسانیان و از میان رفتن حکومت مرکزی در ایران به تدریج این مسیر متروک شد و ارتباط کرمانشاه با مناطق جنوبی تر از مسیر لرستان به سطح راه محلی تنزل پیدا کرد.

حال با گذشت بیش از هزار سال، اجرای یک کریدور مبادلاتی در نوار غربی کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که تقریبا احیای آن جاده مبادلاتی باستانی است. جاده ای ترانزیتی، به طول هزار و ۴۸۲ کیلومتر که از مرز بازرگان در مجاورت کشور ترکیه آغاز و با عبور از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان، به بندر امام خمینی (ره) در ساحل خلیج فارس متصل می شود و در این میان هرسین یکی از معبرهای کلیدی در مسیر کریدور بزرگراهی شمال غرب به جنوب غرب است.

با اجرای این جاده ترانزیتی، یک موقعیت ممتاز تجاری و مبادلاتی برای استان های نوارغربی کشور ایجاد می شود و همچنین یک امکان ارتباط مناسب بین استانی و همچنین دسترسی مناسب به بازار همسایه‌های شمالی ایران در حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس را فراهم می‌کند.

گشایش یک مسیر مبادلاتی جدید به بندر امام

دسترسی کرمانشاه به اهواز و بنادر ساحلی خلیج فارس طی این سال ها از مسیر اسلام آباد، پل دختر و اندیشمک بوده است که یکی از محورهای مهم مبادلاتی محسوب شده و حجم زیادی از تبادل کالا و مسافر از طریق این مسیر انجام می شود.

با بهره برداری از کریدور مهم و بزرگراهی شمال غرب به جنوب غرب یک دسترسی تازه از مسیر هرسین، خرم آباد، پل زال و اهواز ایجاد می شود که بسیار نزدیک تر از مسیر قبلی است و یک موقعیت ویژه تجاری به استان کرمانشاه می‌بخشد.

کاهش ۱۹۰ کیلومتری محور هرسین به خرم‌آباد

شاید برای بسیاری باور این موضوع سخت باشد که جاده کرمانشاه به خرم آباد تا دهه ۸۰ یک مسیر خاکی و شوسه بود و ارتباط معمول میان ۲ مرکز استان مهم غرب کشور از طریق مسیر کرمانشاه – صحنه و نهاوند صورت می گرفت.

با آسفالت شدن مسیر هرسین به خرم آباد در نیمه اول دهه ۸۰ ، ۲ مرکز استان از یک راه ارتباطی یک خطه برخوردار شدند و با تغییر این مسیر دسترسی فاصله از ۳۴۰ کیلومتر مسیر قبلی به ۱۵۰ کیلومتر از مسیر دسترسی جدید کاهش یافت.

مسیر خرم آباد به بندر امام اکنون به صورت آزادراهی و بزرگراهی است و اگر پروژه کریدور بزرگراهی هرسین به خرم آباد اجرایی شود، کرمانشاه از یک مسیر نزدیک تر برای دسترسی به بنادر جنوب برخوردار می شود.

یکی از مشکلات مهم این پروژه، کند بودن روند اجرایی انجام آن است. در سفر رییس جمهور وقت در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ به کرمانشاه، وزارت راه موظف شد مطالعه احداث باند دوم کرمانشاه – هرسین اقدام کند و از آن زمان اجرایی شدن این پروژه در دستور کار بوده است ولی با گذشت بیش از ۱۰ سال، این مسیر مهم بزرگراهی – که قطعه کرمانشاه تا سه راه هرسین آن از قبل بزرگراهی بوده – تاکنون تکمیل نشده است و هنوز احداث پل چهر و سه کیلومتر در ۲ طرف این پل، به بهره برداری نرسیده است.

در لرستان هم موضوع چهار خطه کردن مسیر هرسین به خرم آباد خیلی دیر و از سال ۹۵ به شکل جدی آغاز شده است و هنوز بخش های مهمی از سمت هرسین و مسیر نورآباد به خرم آباد، چهار خطه نشده است.

ایجاد یک مسیر نزدیکتر به اصفهان

یکی از اتفاقات مهم در مسیر بزرگراه هرسین به خرم آباد، احداث پروژه تونل اسپژ به طول ۲ هزار متر است که الشتر را به بروجرد متصل می کند. عملیات اجرایی این تونل راهبردی در تیرماه ۹۴ آغاز شده است و مسیر دسترسی کرمانشاه به شهرهای مهمی مانند اصفهان، اراک، قم و حتی مشهد را بسیار نزدیک تر می‌کند و همچنین می تواند یک مسیر جایگزین برای دسترسی به تهران هم باشد.

هم اکنون ارتباط استان کرمانشاه با بخش های مرکزی کشور به ویژه اصفهان از طریق محور صحنه – نهاوند، بروجرد و نجف آباد صورت می‌گیرد اما با بهره برداری از تونل اسپژ یک مسیر جدید از محور هرسین، الشتر، بروجرد به اصفهان ایجاد می شود که کوتاهتر از مسیر قبلی است؛ البته این پروژه پس از چند سال رکود دوباره در سال ۱۴۰۱ فعال شد.

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور در دولت سیزدهم

مجری احداث پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور گفت: تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی واقع در کریدور بزرگراهی غرب بهره‌برداری می‌شود و با این اقدام عملیات اجرایی کریدور در چهار استان کشور به اتمام می‌رسد.

«غلامرضا خرمی» افزود: با این اقدام، عملیات اجرایی محورهای مواصلاتی کریدور غرب در چهار استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان و خوزستان به اتمام می‌رسد و در صورت تخصیص ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بیش از ۹۰ درصد از عملیات اجرایی کریدور در استان کردستان نیز تکمیل خواهد شد.

وی کریدور بزرگراهی غرب کشور را تسهیل کننده ارتباط میان استان‌های شمال‌غرب به جنوب‌غرب اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری از این کریدور دسترسی به آب‌های آزاد و کشورهای آسیای میانه را فراهم می‌کند که از این نظر رونق ترانزیت بین‌المللی را به همراه دارد.

مجری احداث کریدور پروژه بزرگراهی غرب کشور در خصوص کریدور استان کرمانشاه، گفت: تا ۲ سال آینده ۷۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی در استان کرمانشاه تکمیل می‌شود و به این ترتیب ضمن حذف گلوگاه‌های ترافیکی مسیر، ایمنی بیشتر و افزایش سرعت سیر را به همراه دارد.

احداث نشدن ۳۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی هرسین

فرماندار هرسین، با بیان اینکه ۷۰ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب در حوزه راهداری این شهرستان قرار دارد، افزود: از این مقدار ۲۳ کیلومتر در محور پلیس راه هرسین، ۱۴کیلومتر در کمربندی هرسین به نورآباد، ۱۰ کیلومتر در حوزه بیستون و ۲۵ کیلومتر در جاده سنقر قرار دارد.

«ابوطالب ایتوندی» افزود: با پیگیری و تلاش مدیران شهرستانی، استانی و عوامل راهداری حدود ۳۵ کیلومتر از این محور احداث شده که سه راهی هرسین به هرسین، بزرگراه کربلا تا بیستون و مقدار بسیار کمی از محور بیستون به سنقر را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در قالب کریدور شمال غرب به جنوب محور بیستون – سنقرکلیایی به پیمان گذاشته شد، خاطرنشان کرد: در محور بیستون به سنقر در قالب ۲ پیمان عملیات اجرایی آن آغاز شده و پیمانکاران در حال آغاز عملیات اجرایی هستند.

فرماندار هرسین اظهار کرد: در سفر اخیر استاندار کرمانشاه به این شهرستان احداث ۲ بانده شدن سه کیلومتری کمربندی بیستون که بخشی از این کریدور است و کمربندی هرسین – نورآباد به طول ۱۴ کیلومتر که هیچ عملیات و پیمانی برای آنها صورت نگرفته به عنوان یک خواست عمومی مطالبه و پیگیری شد.

به نظر می‌رسد اجرای طرح بزرگراهی کریدور غرب کشور علاوه بر منافع اقتصادی برای کشور باعث احیای جاده‌های استان کرمانشاه و به ویژه شهرستان هرسین می‌شود و تسریع در آن باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

[shamedlogo_shortcode]
logo-samandehi